søndag den 15. februar 2015

Ugens øvelse - Uge 8/15 - Tung i svinget

Det hjalp søreme på kørevejret i sidste uge at lave en indendørsøvelse.
Jeg udfordrer nu skæbnen, satser på at vejret holder og prøver igen med en øvelse udendørs på cyklen.


Øvelsen:
----------
Gør dig tung, når du drejer
----------

Synes du, at dette til forveksling minder om øvelsen fra uge 6, hvor du skulle gøre dig tung, når du bremsede, er det ikke helt ved siden af.
Det er faktisk præcis samme princip, der gør sig gældende...
Både når du bremser, og når du drejer, skal der være så meget tryk på hjulene, at de får det optimale greb.


Brug samme teknik, du trænede ved bremseøvelserne:
Når du foretager et drej, skal du forinden op i attack-position.
Idet du drejer, dykker du ned i arme og ben og presser dig ned i cyklen. Altså ikke noget med at læne dig frem eller tilbage; vægten skal lige ned.
Samtidig læner du cyklen ind i svinget. For at opretholde den sideværts ligevægt over kranken, holder du samtidig hoften den modsatte vej, udad i svinget.
Husk at kigge i den retning, du vil køre!


Det kan gøre øvelsen lettere at holde yderste pedal i nederste stilling (kl. 6-position). Så skal du ikke bøje yderste ben helt så meget, som hvis du holder pedalerne vandrette.

Men det er ikke strengt nødvendigt.

Det vigtigste er, at du har fornemmelsen af at skabe en kile mellem cyklen på indersiden, dine hofter på ydersiden -- og lige dér imellem afleverer al den tyngde, du kan komme afsted med, så kanten af dækkene presses godt ned i underlaget.


Når det går godt, kan du prøve øvelsen med en række hurtige, skarpe sving efter hinanden. Ikke bare lige dreje cyklen lidt fra side til side; men den skarpe slags, hvor cyklen nærmest skal smides skiftevis fra side til side.
Dels er det en fed fornemmelse at lave sådan en række manøvrer, dels ser du, at det at holde yderste pedal nedad ikke altid er en mulighed; men det er brugen af vægtforskydning fra side til side, der er det primære.


God fornøjelse.

May the Flow be with You :)



Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar