søndag den 1. februar 2015

Ugens øvelse - Uge 6/15 - Bremse rigtigt

Ser det ikke ud som om, der godt kunne være kørevejr i denne uge, som også almindelige mennesker kunne finde på at køre i?
Det tror jeg, så det bliver en praktisk øvelse på cyklen!

Denne gang bliver det to øvelser i én da jeg tror (og håber), at forholdsvis få betragter den første øvelse som noget videre krævende...


Øvelsen (den første):
----------
Brems med kun én finger på hvert bremsegreb
----------

Kører du med V-bremser, er det ok at bruge to fingre på grebene; men med hydrauliske skivebremser er der ingen grund til at bruge mere end én finger på hvert greb.

Og det skal vel at mærke være pegefingrene, der skal bruges!


Bremsegrebene skal være indstillet korrekt, for at det kan lade sig gøre: De skal være så langt inde mod midten af styret, at der lige er plads til halvanden fingerbredde yderst på grebet, og selve grebet skal justeres indad, så du kan nå det.

Godt, så er indstillingen på plads.
(Ellers spørg om hjælp ;) )


Øvelsen går så ganske enkelt ud på at vænne dig til kun at tage fat i grebene med én finger, og ikke mindst tro på, at det er tilstrækkeligt.
Til gengæld har du et godt, fast greb om resten af styret imens.


Det kræver lige en tøddel mere af pegefingeren, at den nu skal lave alt arbejdet selv; men det er rigeligt vundet ved den bedre kontrol over styret samtidig.



Øvelsen (den anden):
----------
Gør dig tung, når du bremser
----------

Hører du til den (heldigvis voksende) skare, der i forvejen kun bruger én finger på grebene, er der jo ikke meget øvelse i ovenstående .
I stedet er udfordringen at gøre dig så tung som muligt, når du bremser.
Hver eneste gang du bremser!


Det gør du ved at være i attack-position, når du bremser; og i selve bremseøjeblikket dykker du ned i cyklen, så du presser så meget som muligt med både arme og ben.
Altså en hurtig sænken af tyngdepunktet, som du presser videre ud i cyklen.

Dermed får du lagt godt med vægt på hjulene, så de får god kontakt med underlaget, når der bremses -- Og bremseeffekten bliver større.


En bonus ved denne øvelse er, at du er nødt til at være bevidst om at bremse, for at udføre den ordentligt.
Du bliver hurtigt træt af at skulle op i attack-position og presse cyklen nedad, hver eneste gang du vil lave et lille småbrems.
Så enten skal du udføre øvelsen i dårlig stil, eller også skal du droppe alt det fesne småbremseri og kun gøre det, når det er nødvendigt!
Og du vil ikke udføre øvelsen i dårlig stil, vel?! ;)


Brems, når der skal bremses, få det overstået -- og lad så hjulene rulle.
Det er det, de er der for.


Øvelse to kan naturligvis også udføres af dem, der er i gang med at vænne sig til kun at bruge pegefingrene på bremsegrebene; men ofte er det en god ide kun at koncentrere sig om én større ændring ad gangen.


God fornøjelse.

May the Flow be with You :)



Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar