lørdag den 20. juli 2013

Fussingøskovene - Blandt kronhjorte og vildsvin

Et gensyn med skovene ved Fussingø Sø, men denne gang i høj sol og hard-pack. Hvem siger, at den danske sommer er regnfuld?!

Ved min sidste gennemkørsel i efteråret var der mudrede sektioner, men absolut overkommelig bevoksning.
Denne gang var alt knastørt; til gengæld stod græs og brændenælder noget højere.
Det gode ved sporet er så, at der tilsyneladende har kørt så mange, at nælderne er blevet tømt for gift!


Jeg tog først 8 km-ruten og derefter 21-km ruten. Mit udgangspunkt var derfor P-pladsen ved vandværket (i nærheden af vandmøllen).

Så fik jeg den gode start med en stigning ad en løs grusvej to gange, da de to ruter deler den første strækning...

Men fint nok, så var pulsen lige sat i gang!

Fussingø er -- som så mange danske skove -- samling rigtig flotte skove. Jeg kan ikke lade være med at være i godt humør, når jeg bevæger mig rundt i landskabet. Fussingø skove byder på en stor variation af både træer, skovbund og terræn.


Et flot spor gennem skoven



Ved anlæggelsen af sporet er topografien, så vidt jeg kan se, udnyttet til det yderste.

Man kan se på de "uautoriserede" spor, at en del af de lokale tilsyneladende kender smutveje og har alternative ruter (som det også gør sig gældende i mange andre skove).

At nye spor bliver kendt gør dermed også, at der sker en udvikling; der arbejdes løbende på sporet, så der er nye (autoriserede) spor ind i mellem træerne, hvor man kommer væk fra grusvejen.

Glimrende linier, man får kørt igennem! Herlige, lange nedkørsler og tekniske trails. De ligger bare ikke så tæt på hinanden. Man kommer ikke udenom at skulle køre rundt efter dem.

På 21 km-ruten er der et længere afsnit med landevej. Måske næsten så langt væk fra single-trails, man kan komme; på den anden side er det pænt tæt på mark-kultur. Og mine brede dæk må hjertens gerne blive berørt af asfalt -- Ikke mindst når belønningen venter i form af én af de rigtig lange nedkørsler, hvor der kommer speed på maskineriet! At man skal køre noget omkring bliver helt klart opvejet af de kanonfede nedkørsler, de har fået til at hænge sammen!

Et stykke åbent landskab nydt fra vejens asfalt



At man så også undervejs støder ind i både hjorte og vildsvin gør jo ikke oplevelsen mindre!


Kronhjorte lavet af stammer og grene...



... Side om side med en tilsvarende vildsvineflok



"Du ser det, du ser efter"...
Ikke helt korrekt; jeg så efter en
kaffemaskine, men fandt ikke nogen!



Undervejs støder man også lige på et par myretuer, der afgjort ser ud som om, de mener det!

Lige her må jeg blankt indrømme, at jeg savnede min svoger som kørselsmakker... Så havde jeg haft én at sætte i tuen, for at man kunne se størrelsesforholdet, mens jeg tog (mange) billeder!



Halvanden til to meter høje myretuer,
det er da også en slags bygningsværk!



Overordnet set må konklusionen nok være, at ruten i Fussingø er en motionsrute.

Nogle ville måske mene, at der er meget kørsel på grusvej...
Dette er imidlertid ikke korrekt!
Derimod er der rig lejlighed til kørsel på fireroads med mulighed for at øve det runde tråd!
(Eller det 3/4-runde tråd for mig, da jeg kører med flats...)

For at få det fulde udbytte af begge ruterne skal der være et vist minimum af kilometerkraft i benene.
Men har man det, kan man lige komme bagud over sadlen på et par nedkørsler, trampe til på opkørsler, og kan man holde ud at få blæst hjelmen igennem på lange flow-rides, skal man ikke snyde sig selv for en tur rundt i skovene i Fussingø.



---

Parkering:
56° 28.790'N    09° 49.766'E   (Vandværket / Vandmøllen)
56° 28.567'N    09° 50.887'E   (Søen)

Længde:

8 km + 21 km




Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




4 kommentarer:

  1. Flot beskrivelse af en dejlig skov

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :)
      Og ja, det er en rigtig dejlig skov!

      Slet
  2. Haløj... Enig - super fed rute, når man kombinerer begge ruter. Tror efterhånden jeg har kørt ruten 10 gange indenfor e sidste 3 -4 år, når jeg er på ferie i området. Er dog glad for at jeg har lært ruten at kende, da den var mærket ordentlig op, for syntes efterhånden afmærkningen er ved at være lidt mangelfuld (specielt på den korte rute) - Hvem kan man evt. kontakte for at få rettet op på dette? Tror at de der står for ruten, skulle prøve at lade som om, at de ikke kendte ruten en dag og køre efter afmærkningen, så de kan se hvor galt det står til... Vil anbefale de folk der ikke har kørt ruten før, til at tage folderen med MTB ruten med på turen, så de har et kort at køre efter. Der er dog kommet et par små ændringer, som ikke er med på kortet. Eller stor ros for en fremragende MTB rute ;-) Venlig hilsen Ole Stampe Nielsen

    SvarSlet
  3. Tak for din kommentar, Ole!

    Og ja, en GPS er et godt værktøj, når man kører ruten :)
    Ændringerne fra hovedsporet er heldigvis mærket op med skilte.
    Hvis du finder gruppen "MTB Østjylland" på Facebook, er det et godt sted at starte for at komme i kontakt med ruteetablørerne...

    Fussingø er i øvrigt absolut ikke det værste sted at tilbringe noget ferietid!

    SvarSlet