onsdag den 17. juli 2013

Hall of Fame... Og lidt refleksion

De arbejder pænt hurtigt inde ved Naturstyrelsen...
Her, allerede dagen efter sidste tur, har jeg æren af at stå på deres side med Hall of Fame for gennemførelsen af De 10 Spir (som nr. 11) 😊

https://naturstyrelsen.dk/aktiviteter-i-naturen/cykling-loeb-og-fitness/mountainbike/de-10-spir

Jeg ved godt, det "bare" er cykelture; men sjovt og lidt fedt er det nu alligevel!


Det har været rigtig godt at komme rundt i landet og prøve de forskellige ruter.
Man kan naturligvis sagtens prøve en masse godt uden at følge Naturstyrelsen anbefalinger af de bedste spor; men på den anden side er det et fortrinligt udgangspunkt.

Umiddelbart ligner mange af sporene hinanden, da det jo gerne er et bestemt terræn, vi kører MTB i; men alligevel har hver rute sit særpræg, og hver del af landet sin egen form for terræn. Og sporbyggerne rundt omkring har haft hver deres egne ideer til, hvordan et ordentligt spor bygges op.
Det har været godt at se og prøve!


Samtidig har processen givet anledning til fokus omkring landsdele væk fra mit udgangspunkt. Jeg har f.eks. også kørt Grusgraven og Militærskoven i nærheden af Blåbjerg, en del af kyststien og andre ruter i Almindingen, og fulgt et andet spor langs Klinten på Møn.

Jeg savner dog lidt at være blevet "tvunget" til Sønderjylland og Fyn; men det skal jeg nok få rådet bod på!

En stor del af opgaven i at køre De 10 Spir er logistikken -- at få langturene til at passe ind i arbejds- og familieliv. Men med en kone og et par Drenge, der har været villig til at lade mig bruge tid på at okse rundt på spor i skovene, mens de hyggede sig gevaldigt i legeparker, geo-centre og isboder -- eller simpelthen bare være hjemme -- så var det heldigvis en overkommelig opgave!

Hardwaren bliver også er fokuspunkt, når man bevæger sig langt væk hjemmefra.
Og der er da også blevet skiftet dæk, byttet kæde, renset lejer i kronrøret, justeret gear, rumsteret og regeret undervejs i forløbet.
Mærkværdigt nok har jeg ikke haft én eneste punktering!
Et vist minimum af værktøj og gå-på-mod med de mekaniske dele er absolut en fordel. Jeg har ikke taget nogen justere-/skruekurser; men jeg har benyttet mig af "Use the Force, Luke"-princippet. Hvis man prøver sig frem og tænker sig om, kan det nok ikke gå helt galt.

Jeg var dog særlig glad for, at 2 Hjuls Centeret i Nykøbing S. lavede en ekspres-service, da cyklen havde tabt trykket på bagbremsen den dag, jeg skulle køre turen i Hareskovene!

Når jeg sammenligner de forskellige spor, er jeg altså mest glad for, at det er Bjerge Skov, jeg har i baghaven!
Den har godt nok ikke så meget længde, som mange af de andre; men der er ikke nogen baner, der kan byde på samme koncentration af teknik og fysik – slet ikke på så lille et område.
Den der når tættest på, er Bidstrup...
Men ingen af dem har De Tre Gravhøje eller Hullet!
(Selvom Silkeborg har sit Stejle Segment :)

Jeg ville dog på ingen måde brokke mig over at have Rold Skov, Svinkløv Klitplantage eller St. Dyrehave lidt tættere på!

Turen rundt med De 10 Spir vil jeg sige, har bidraget til min almene dannelse udi mountainbikeri.
Det kan helt sikkert anbefales at prøve det.



Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar