søndag den 4. januar 2015

Ugens øvelse - Uge 2/15 - Netop uden hænder

Året nye påfund (ét af dem) er, at jeg vil foreslå en øvelse hver uge (i nogle uger, i hvert fald), som der kan prøves på/ved/i forbindelse med mtb'en.
Når året er omme, kan det være, det bliver til et duelighedstegn til dem, som har været alle øvelserne igennem, til julefrokosten ;)


Øvelsen:
----------
Køre som i attack-position med hænderne en halv centimeter fra styret
----------

Når man sidder i attack-position er det vigtigt at have vægten centreret omkring pedalerne. Ikke for langt forud (ud over forkert balance får man også ondt i skuldre, arme og hænder) eller for langt bagud (hvilket så sjældnere er tilfældet, men også giver forkert balancefordeling).
Hænderne bruges til at styre eller træde hårdere i pedalerne med, ikke til at holde kroppen oprejst.


Når du laver øvelsen, så kom godt ned i armene og kig fremad, mens du træder i pedalerne...
Så gælder det om at holde så let som muligt på styret, mens du kører.

(Det skal naturligvis ikke gøres i skoven på et krævende spor; liv og førlighed skal ikke sættes på spil! Gør det på nogenlunde fladt underlag på et lukket område.)


Hvil først med håndfladen alene på oversiden af styret; derefter kanten af håndfladen; så bare med et par fingre... Fortsæt videre med at holde så let som overhovedet muligt, mens du stadig har kontakt til styret.

Hæv derefter hænderne, så du lige er en halv centimeters penge fra styret. Ikke op og sid tilbagelænet; blive fremme i attack-position.
Brig endelig styret igen, hvis der skal styres; men slip igen bagefter.


Målet er at kunne sidde med hænderne ganske let (ca. en halv centimeter) over styret, mens du kører, så du får en fornemmelse af, hvordan det føles, når du har al vægt på pedalerne uden at støtte dig med hænderne.

Lette hænder, tunge fødder.


God fornøjelse med øvelsen.

May the Flow be with You :)



Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar