mandag den 11. august 2014

Niveau for kondition

Om man er i god form afhænger af, hvem man sammenligner sig med!

Jeg anser et niveau, der svarer til at man 3 gange om ugen motionerer med høj puls i min. 30 minutter for et rimeligt niveau. Men hvis man vil noget seriøst med sin kørsel, hvor der skal bruges pedaler, er det ikke nok. Der skal mere træning til.
Alternativt skal du køre DH i stedet 😎

Nedenstående beskrivelser af niveauer er med glidende overgang; alternativt skulle der have været uoverskueligt mange.

Ideen er f.eks. at kunne slå en tur op og skrive "Tur ved HB/Knøsen på lørdag. Anbefalet konditionsniveau 2½, helst 3. Forventet varighed 4 timer."

Så har man noget at gå ud fra.



Niveau 0: Manglende kondition

Motionerer max. én til to gange om måneden.

Kan højst gå ture af kortere varighed.
Rask fart giver stakåndethed.

Kan cykle en tur i fladt terræn på ½ - 1 time. Det kræver et hvil, inden efterfølgende aktiviteter igangsættes.

Der skal holdes pause efter hver opkørsel, hvor vejrtrækning og hjerteslag skal ned på nogenlunde normalt stadie igen.



Niveau 1: Basal kondition

Motionerer én til to gange om ugen og kan gå mindst 20 min. i rask fart.

Kan køre en tur i fladt eller svagt kuperet terræn med jævn hastighed på 2-3 timer med 5-10 min. pause en gang i timen.
Gerne en større pause midtvejs, selvom det kan gå an uden.

Er der for mange bakker, kan man godt mærke, man er brugt.



Niveau 2: Normal kondition

Motionerer to til tre gange om ugen og kan løbe en strækning på mindst 20 min. varighed (eller cykle med god fart uafbrudt i mindst 45 min.)

Kan køre en tur i kuperet terræn i en jævn hastighed.
Hvis sektioner med krævende terræn bliver efterfulgt af fladere terræn til at trille lidt på, kan man køre længere ture (4-6 timer).

Der holdes nok en kort pause eller to.



Niveau 3: God kondition

Motionerer mindst tre gange om ugen og kan løbe en strækning på min. 60 min. varighed (eller cykle med god fart uafbrudt i min. 135 min.)

Der cykles jævnligt.

Hvis cyklen bruges som decideret træningsredskab, køres der køres målbevidst efter distance og højdemeter, og der trænes målrettet benmuskler og core.

Kan køre en hel dag (6-8 timer) kuperet terræn i en jævn til god hastighed.



Niveau 4: Fremragende kondition

Motionerer mindst 4 dage om ugen af længere varighed med høj intensitet under hensyntagen til præstationskurver.

Der trænes målrettet styrke og hurtighed, herunder en betydelig del af tiden med cyklen som redskab.

Kan køre en hel dag (8 timer) i hvilket som helst terræn i høj hastighed.



Videre herfra

Skalaen ender naturligvis på ingen måde her. Det næste niveau kunne hedde "Uovertruffen kondition" og omhandle folk, der kunne køre tværs over Alperne i 7-8 timer om dagen i syv dage i træk og samtidig have overskud til dagligt at skrive en blog om det ...
Derefter "The More Than Complete kondition", den "Ultimative kondition", etc.

Man kan til en vished grænsende sandsynlighed altid opnå en bedre kondition og være i bedre træning. Det handler om, hvor meget tid og effektivitet, man har lyst og mulighed for at lægge i det.


Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar