søndag den 25. november 2012

Blåbjerg

Når nu jeg havde besluttet mig for at  besøge det blæsende Vestjylland, så må jeg da sige, at vejret var med mig! 12-14 sekundmeter og et regnvejr, der ville få selv Noah til at sige "Narh, det her er jeg alligevel ikke sikker på, vi klarer..."
Men dagen var fri, og planen stod på MTB-kørsel, så der var sådan set ikke noget at diskutere -- Blåbjerg, here I come!


MTB-ruten i Blåbjerg Klitplantage



Og det fortrød jeg på ingen måde!
Det regnede ganske vist stadig, da jeg nåede frem, men det var sådan on/off, nærmest kun som om skyerne liiiige ville sige "Når nu ikke du kigger på på os, så må vi jo minde dig om vores eksistens på anden måde!"


Velkommen til ruten



Indgangen til sporet



Hvis man forventer, at de sandede vidder i det vestjyske gør sig gældende inde i plantagen, bliver man skuffet! Selvom regnen er holdt op, så er der rigeligt med vand alligevel! Ikke mindst fordi man kan høre bølgernes brusen i det fjerne. Eller noget der lignede, i hvert fald: Lyden af cyklen, der kørte igennem den ene store pyt af vand efter den anden, lød meget ligesom bølger, der slå mod stranden. Med ca. samme interval, endda... Det havde nu sin helt egen charme!

Indtryk fra dagens lettere fugtige spor



Det er ikke de monsterhøje bakker, der gemmer sig i Blåbjerg plantage. Men der er pænt mange af dem. Og de har lige så tilpas en højde, at man kan give den gas opad, for man kan sagtens overskue strækningerne. Nedad er det også overskuelige segmenter, så det kan vist klares af de fleste.

Jeg startede med den hvide rute, lige for at komme turen rundt. Rigtig god oplevelse, skønsom blanding af fireroads og singletrails.
Derefter et smut rundt på den sorte rute, der var singletracks med tilslag af fireroads. Ca. 7 km.
Og så lige endelig en fin afslutning med grøn rute, der var mere trail end track, ligeledes blandet med enkelte segmenter fireroads.

Blåbjergs karakteristiske postament



Mudderkarakteristikken er humus mudder, med rigelige tilslag af grus. Nemt at gennemkøre og fin fast bund nedenunder. Ingen fedtet ler -- hvad der ser fast ud, er også fast.

Kan absolut anbefales.


A day at the races!
Vand + sand ved Blåbjerg har sin pris...
Men det er stadig billigere
end at dykke med trimix


---

< Naturstyrelsen om Blåbjerg Klitplantage >


Parkering:
55° 44.805'N    08° 14.643'E

Længde:
9 km




Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar