mandag den 1. september 2014

Gode grunde til at melde sig ind i en klub


Som kasserer i den lokale MTB-klub har jeg mødt ét bestemt spørgsmål i et hav af variationer; når man skærer udenomssnakken fra er spørgsmålet:
"Hvad køber jeg, når jeg betaler til klubben?"

Det gav anledning til følgende opslag i klubbens fb-gruppe:
 


Jeg er efterhånden en del gange blevet spurgt om, når jeg har snakket med folk om at melde sig ind i klubben, hvad man får for sine kontingentkroner.

Så nu lægger jeg mit (personligt orienterede!) svar op i håb om tage dem all-in-one 😎

Spørgsmålet er jo ganske relevant... Og samtidig forbandet svært at svare korrekt på.

Havde det nu været en forretning med lønnet personale, så havde man kunnet sige "Når du lægger X kroner, får du det og det produkt"...

Men i foreningen er der ikke lønnet personale, og alle betaler kontingent.

Det vil sige, at de mennesker, der leverer en ydelse til andre, også selv betaler -- og hvem leverer noget til dem?

Et svar kunne f.eks. være "Du får tekniktræning, hjælp til mekaniske problemer med cyklen, adgang til foredrag, forplejning til klubarrangementer, etc.".

Et andet svar kunne være "Du får det, du selv lægger i det og bidrager til."

Men hvis man selv skal bidrage, hvorfor skulle man så ikke spare pengene og klare det selv?




Jeg ser personligt sådan på det, at jeg for et meget beskedent beløb er blevet en del af et fællesskab, hvor:
  • jeg møder og har mødt nogle mennesker, som det er en fornøjelse at bruge min fritid sammen med, og som jeg ellers ville have været uvidende om

  • der er forskellige kompetencer inden for MTB, jeg har gavn af, og som gør tingene på en måde, jeg aldrig havde tænkt over selv

  • jeg få gavn af andres ideer og initiativ til at køre ture på MTB, både nye og velkendte steder

  • jeg kan komme til foredrag med interessante personligheder inden for MTB

  • jeg kan få lov at holde teknikaftener og derved få omsat mine ideer om færdigheder og formidling til noget praktisk (I øvrigt nogle aftener, som jeg absolut har planer om at gentage)


Hvad der kan betegnes som et "beskedent beløb" varierer naturligvis stærkt fra person til person. Og havde kontingentet nu heddet 1500 kr. om året, så havde jeg altså også forlangt nogle mere konkrete ting på bordet!

Kontingentets størrelse blev i sin tid sat til de 200 kr., så det kunne betale to grillpølser til sommerfesten og en standardplatte (uden drikkevarer) til julefrokosten.

Det tænkte vi ville være et godt udgangspunkt.



Kort fortalt, så er jeg tilfreds med, at svaret for mig umiddelbart er, at jeg for mine kontingentkroner får medlemskab af klubben... For så skal jeg nok gøre mit til, at det er én af de gode klubber at være i 😃




Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar