tirsdag den 16. juli 2013

St. Dyrehave & Tokkekøb Hegn

Næste spor: Dyrehaven og omliggende skove.

MTB-ruten i St. Dyrehave & Tokkekøb Hegn



Jeg var lidt usikker på, hvor sporet startede -- Men det var der vist også delte meninger om.
Efter min opfattelse skal Spiret køres med start fra Allerød station.
Så får man nemlig et ganske udmærket trail med sig, som man ellers ville gå glip af.
Og man kører jo ikke MTB for at slippe for ruterne...!



Den lettere uofficielle start ved 
rundkørslen i nærheden af Allerød station



Meget diskret officiel opmærkning af starten...



... Men jo jo, den er god nok



Turen var i dén grad en udsøgt fornøjelse!
Absolut en ren perle blandt de udvalgte ruter, som Spirene udgør -- Helt klart på min private Top-3!
(Hvoraf de tre ruter hver især deles om førstepladsen.)


Så er det St. Dyrehave-afsnittet...



... Med et større velkomstskilt



Der er måske omkring 30 m på grussti; resten er ren singletrack.
Og vi taler om teknisk kørsel, fantastisk flow, krav til teknik og balance, masser af variation og et spor der bare bliver ved og ved!

F.eks. en genial forteelse med en sløjfe, hvor der lige var meget stejl skråning nedad, kørsel hen over en næsten-smal bro, og så kørsel op ad en lige så stejl skråning! Hvis ikke man havde fart på, skulle man i hvert fald have bedre ben end mig for at kunne trampe opad... Men bare ved at lade cyklen rulle ned hen og op, skulle der ikke mere end et træd eller to til, før man var oppe.
Og så tilbage igen på samme vis...
Ren rutschebane :)


Der er nok vådt her, når de
har smidt alle de pinde på!



Ren luksus med et hav af broer over grøfterne



Skovene var også leveringsdygtige i en masse dyreliv. Der var rådyr, egern og musvåger. Hvoraf sidstnævnte IGEN forsøgte at flyve mig af cyklen!
(Hvad har jeg i grunden gjort de fjerkræ? Er det en protest imod min foretrukne skovfrokost, der består af kylling/bacon-sandwich? Så burde vildsvinene da også fare på mig!)


En lille bid af sporet.
Som sædvanlig ét af de mere kedelige stykker,
da jeg på de spændende sektioner har
alt for travlt til at stå af og tage billeder!



Der er ikke ensretning på ruten, så min plan går helt sikkert på at køre den igen en masse gange både den ene og den anden vej. (Dog ikke samme dag!)

Eksorbitant anbefalelsesværdig!



< Naturstyrelsen om St. Dyrehave & Tokkekøb Hegn >



Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar