tirsdag den 2. juli 2013

Hareskovene

Denne gang Hareskovene...


MTB-ruten i Hareskovene


Det var en tur ned gennem Memory Lane, da det var i Hareskovene, jeg slog de første MTB-folder for 9-10 år siden.

Memory Lane er så blevet godt pløret og nedslidt i mellemtiden! (Jeg håber ikke, jeg skal tage det som en fin hentydning...)


P-pladsen i ly af Hillerødmotorvejen...
Træerne er vokset noget siden sidst!



At sige, jeg var skuffet over turen, er måske lige meget nok; det er bare den rute, jeg har været mindst begejstret over.

Om det skyldes for høje forventninger, ved jeg ikke; men jeg savnede nogle tekniske udfordringer. De tekniske segmenter, man finder i Hareskovene, kan vi også finde i Bjerge Skov. Plus nogle flere.

Mængden af mudder er større i Hareskovene (i dag); men hvor det normalt plejer at være en sjov udfordring, så var det her bare godt, gammeldags træls! Ikke noget med at få cyklen til at skøjte på den rigtige måde i svingene eller øve kunsten at få bid i dækkene; der skulle bare hjernes igennem en masse vand-/mudder-/plørehuller.

Ok, Hareskovene har så et væld af smalle broer at køre over. Det må man give dem.

De har lukket den stejle nedkørsel ved Kollekolle. Den havde jeg ellers set frem til.

Men når man ser eroderingen, er det nu meget forståeligt...


Den fe'e nedkørsel til venstre er nu slidt ned...



... Og chicken-run'en er blevet det officielle spor



"Afsender: Patrouille mod KOLLEKOLLE"
(Kendere kender citatet ;-)...



... Og den anden vej har vi Furesøen



I det hele taget er det en skam, jeg ikke tog billeder dengang, for det var MEGET tydeligt, hvor meget nogle års MTB'ning slider på terrænet. Flere skråninger var slidt helt ind til trærødderne, og det vil sige omkring en meter til halvanden af jordlaget, der er fjernet!

Nu siger TrailBuilders CPH jo også, at det er DK's mest trafikerede skov. (I øvrigt en udtalelse jeg vil tro på uden yderligere eftervisning. Aldrig har jeg mødt så mange med- og modkørende på en tur!)

Så noget skal det jo slide.

Og spor skal jo vedligeholdes -- Det er særligt tydeligt i Hareskovene, hvor der kommer så mange mennesker over kort tid.

Apropos TB-CPH, så er det godt nok nogle fine stykker spor, de har lavet! Forstærkninger, berms, broer og hop. Det ville være værd at tage en studietur over og se nærmere på, hvis man gør i dén slags.

Da vi flyttede fra Kbh i sin tid, holdt jeg med at køre MTB -- til dels fordi der ikke rigtig var nogle steder at køre, der var lige så gode som Danmarks bedste rute, Hareskovene. Det har ændret sig siden!

Ud over sporets kvalitet, er det en i bemærkelsesværdig grad dårlig opmærket rute! Enten er det for ringe udført, eller også har opmærkningen været udsat for hærværk... Håber det sidst, men tror på det første.

Von Langes Plantage/Nørreskoven er den mest charmerende del. Dér har sporet har det bedste flow, og der er de største tekniske udfordringer. Nedkørsler, stenfald, lidt hop og sådan noget.

(Kan man køre Bjerge Skov incl. sorte sløjfer, kan man helt problemfrit køre turen i Hareskovene.)

Hareskovene får lov at være i fred for mig et stykke tid (hvilket de næppe opdager alligevel)... Er man dog alligevel på de kanter med cyklen, så er det selvfølgelig oplagt at tage en tur rundt (2 timers tid i helt tørt føre, ca. 4 timer i pløreføre, afhængig af kondi og teknik); ellers vil jeg ikke vælge at køre langt efter det spor foreløbig.

Men uanset hvor træls sporet er, er det aldrig dårligt at køre MTB! :)



< Naturstyrelsen om Hareskovene >




Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar