søndag den 25. januar 2015

Ugens øvelse - Uge 5/15 - Luft fra pumpen

Når alt er hvidt og koldt udenfor, er det nok ikke helt ved siden af at lade ugens øvelse være én, man kan foretage sig inden døre... Også selvom dagens frostklare himmel efter snevejret nu lokker en del! :)

Til gengæld tør jeg godt love, at du får varmen!


Øvelsen:
----------
Hvor mange gange skal du pumpe med din medbragte håndpumpe, for at der er luft nok i dækket?
----------

Øvelsen virker umiddelbart simpel nok, men der hænger et par små ekstraøvelser på som bonus:
- Hvor stort skal trykket være? (Og kører du reelt med det tryk, der er mest hensigtsmæssigt?)
- Vil du have samme tryk i for- og bagdæk?

Har du styr på ovenstående spørgsmål, er det blot at lukke luften ud af dækket (al luften), og så gå i gang med at pumpe, mens du tæller.


Du skal naturligvis have adgang til en dæktryksmåler, mens du laver øvelsen. Om du har én, låner dig frem, bruger manometret på fodpumpen, eller hvad du gør, er så den del af øvelsen, man kan kalde fri leg ;)

(I denne forbindelse kan jeg nævne, at jeg måler i psi, da jeg synes, det er nemmere at huske tallene 26 og 29 til hhv. for- og baghjul, end decimalerne i et tal angivet i bar. Men det er en personlig vanesag.)


Jeg vil foreslå, du deler dine tællinger op i portioner á 50 pump for at have styr på det.


Når du har fundet ud af, om du skal bruge 150, 300, 400 eller hvor mange pump, der nu skal til, går det meget hurtigere, næste gang du står på sporet og skal skifte slange: Du kan så pumpe løs uden at skulle afbryde for at mærke efter, om der nu er kommet nok luft i. Plus du kører ikke med for meget eller for lidt i forhold til, hvad du synes er optimalt.


Vil du nørde lidt videre med det, kan du også eksperimentere med, hvor mange flere pump, der skal til, når vejret er koldt som nu, i forhold til en varm sommerdag.
Der er altid opgaver til den ivrige ;)


God fornøjelse med øvelsen.

May the (air)Flow be with You :)



Indhold   |   Teknik   |   Udstyr   |   Spor og ruter   |   Turberetninger   |   Diverse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar